Ikke bare blues5
Plateanmeldelser · Drammens Tidende · Spellemannprisvinner i blueskategorien Rita Engedalen tar sin hillcountry-blues fra Missisippis bredder til mange andre steder når hennes nye album «The tree still standing» nå er ute.
Jeg tror for eksempel Mark Knopfler i Notting Hillbillies-modus hadde kastet seg med på åpningssporet "Where Does Everybody Go"! Ritas reise som singer/songwriter er i rask ekspansjon. Ikke bare gjennom bluesens røtter men langs støvete veier der karer som John Prine og Townes Van Zant har vært for lenge siden. Og rootsuttrykket kler henne! Hun gjør Memphis Minnies 20/30-talls blues på Keep On Going og Jessie Mae Hemphills dyriske partylåt Jump Baby Jump sammen med den mer personlige Lord Help The Poor And Needy. Til vanlig er Rita ei jordnær jente fra Jondalen ved Kongsberg, men når hun spiller låter som dette henter hun fram en sjel som har reist langt. Det å blø for å få fram det som lå bak disse låtenes skapelse er det ikke mange i bluesen som gjør like overbevisende. Hun gjør også sin egen interpretasjon av den nå døde legenden Jessie Mae Hemphill med They Called Her Shewolf. Den eneste blueslåten Rita har skrevet selv på dette albumet! Rita er sammen med sin trommeslager Eskil Aasland fra Vestfossen og gjestespill fra Knut Nyheim på fele fraLierskogen mer i en overbevisende amerikansk fortellertradisjon enn før. Navn som Robbie Fulks, Iris Dement og Gillian Welch ligger der i en country låtskriverånd sammen med hennes mer etablerte uttrykk fra gospel, hillcountry-blues og prewar-blues. Et par coverlåter av Maria McKee og Janis Joplin runder av en plate som er meget spennende for dem som liker rootsmusikk! Fest og glede, sorg og smerte, søken og lengsel. Du finner det her!
Johnny Andreassen
Les mer om «The tree still standing» fra Rita Engedalen