Rik og klangfull, 8/10 poeng

Shipping out
«Shipping out»

Plateanmeldelser · ABC Nyheter · Med sin andre plate «Shipping Out» befester Monika Nordli sin posisjon som en av landets flotteste stemmer.

Livet i musikkbransjen kan være tøft. Det ene året balanserer du på tå på toppen av hitlistene, det neste kan din nye plate behandles som gårsdagens avis, samme uka som den kommer ut.

For to-tre år siden dukket et knippe nye norske, kvinnelige sangere/låtskrivere opp omtrent samtidig. Det var absolutt ingenting merkverdig med det (det motsatte hadde virkelig vært ille). Men for media ble det begjærlig grepet fatt i som nok et felt det kunne konkurreres på. I vårt patetiske sportstankegangsamfunn er vi snart ikke i stand til å forholde oss til saker som ikke kan kvantifiseres i kategoriene «vinnere» og «tapere».

Således bæres noen sangerinner for tiden rundt på gullstol, mens andre må vurdere å gi opp drømmen for å ta steget tilbake til jobben som hjelpepleier eller servitør.

Når støvet senker seg i slike sammenhenger er det ikke sikkert vi sitter igjen med de best platene eller de mest interessante artistene.

Høyst relevant eksempel, alt for få fikk med seg Ingrid Olavas debutalbum, «Juliet's Wishes» (hallo der ute, det er fortsatt ikke for sent! Bytt den gjerne mot Marit Larsens oppskrytte «The Chase»).

Mens du er i platebutikken for å plukke opp «Juliet's Wishes», bør du også få med deg den nye plata til Telemark-sangerinnen Monika Nordli, «Shipping Out».

Monika debuterte med «Minor Mode» i 2005, en oppsiktsvekkende moden førsteplate som fikk flott oppmerksomhet også utenfor landets grenser. I mellomtiden har Monika sunget med svært overbevisende resultat på plater fra miljøet rundt Whorehouse Studio(!) på Oslos østkant, blant annet på Knut Hems «Hemisfare»-plate.

Hem returnerer tjenesten ved å være en av et svært så solid lag med musikere som hjelper Monika med den veloverveide oppfølgeren.

I sommer kom den første singelen fra «Shipping Out», «Major Mode», skrevet av Monika sammen med Steinar Albrigtsen. En slik sang som er en av grunnene til at vi har radio. Akkurat det rette gynget.

«Major Mode» viser seg å være godt representativ for nivået på dette albumet. Delikate melodier og økonomiske tekster, de aller fleste skrevet av Monika alene, tre av dem sammen med Tom Pacheco, en kar som kan ett og annet om faget.

Produsent Kai Løland har plassert «Shipping Out» i et folkterreng der både instrumentering, tempo og temperatur bidrar til befriende variasjon. En exhibit A for folk som trenger bevis for at norske plateproduksjoner er på full internasjonal høyde.

Men det er Monikas stemme som virkelig er den mest oppsiktsvekkende attraksjonen her. Ikke bare er den rik og klangfull, sår på de riktige stedene, ekspressiv i forhold til tekstenes innhold. Den er også en troverdig refleksjon av Monika som 30 år ung kvinne. Feminin uten å ta i bruk det stadig mer irriterende «ungpike»-grepet som alt for ofte rir sammenlignbare plater.

Med «Shipping Out» har Monika Nordli tatt et viktig steg videre og befester sin stilling som en av Norges aller fineste sangerinner.

Livet i musikkbransjen kan være tøft. Det ene året balanserer du på tå på toppen av hitlistene, det neste kan din nye plate behandles som gårsdagens avis, samme uka som den kommer ut.

For to-tre år siden dukket et knippe nye norske, kvinnelige sangere/låtskrivere opp omtrent samtidig. Det var absolutt ingenting merkverdig med det (det motsatte hadde virkelig vært ille). Men for media ble det begjærlig grepet fatt i som nok et felt det kunne konkurreres på. I vårt patetiske sportstankegangsamfunn er vi snart ikke i stand til å forholde oss til saker som ikke kan kvantifiseres i kategoriene «vinnere» og «tapere».

Således bæres noen sangerinner for tiden rundt på gullstol, mens andre må vurdere å gi opp drømmen for å ta steget tilbake til jobben som hjelpepleier eller servitør.

Når støvet senker seg i slike sammenhenger er det ikke sikkert vi sitter igjen med de best platene eller de mest interessante artistene.

Høyst relevant eksempel, alt for få fikk med seg Ingrid Olavas debutalbum, «Juliet's Wishes» (hallo der ute, det er fortsatt ikke for sent! Bytt den gjerne mot Marit Larsens oppskrytte «The Chase»).

Mens du er i platebutikken for å plukke opp «Juliet's Wishes», bør du også få med deg den nye plata til Telemark-sangerinnen Monika Nordli, «Shipping Out».

Monika debuterte med «Minor Mode» i 2005, en oppsiktsvekkende moden førsteplate som fikk flott oppmerksomhet også utenfor landets grenser. I mellomtiden har Monika sunget med svært overbevisende resultat på plater fra miljøet rundt Whorehouse Studio(!) på Oslos østkant, blant annet på Knut Hems «Hemisfare»-plate.

Hem returnerer tjenesten ved å være en av et svært så solid lag med musikere som hjelper Monika med den veloverveide oppfølgeren.

I sommer kom den første singelen fra «Shipping Out», «Major Mode», skrevet av Monika sammen med Steinar Albrigtsen. En slik sang som er en av grunnene til at vi har radio. Akkurat det rette gynget.

«Major Mode» viser seg å være godt representativ for nivået på dette albumet. Delikate melodier og økonomiske tekster, de aller fleste skrevet av Monika alene, tre av dem sammen med Tom Pacheco, en kar som kan ett og annet om faget.

Produsent Kai Løland har plassert «Shipping Out» i et folkterreng der både instrumentering, tempo og temperatur bidrar til befriende variasjon. En exhibit A for folk som trenger bevis for at norske plateproduksjoner er på full internasjonal høyde.

Men det er Monikas stemme som virkelig er den mest oppsiktsvekkende attraksjonen her. Ikke bare er den rik og klangfull, sår på de riktige stedene, ekspressiv i forhold til tekstenes innhold. Den er også en troverdig refleksjon av Monika som 30 år ung kvinne. Feminin uten å ta i bruk det stadig mer irriterende «ungpike»-grepet som alt for ofte rir sammenlignbare plater.

Med «Shipping Out» har Monika Nordli tatt et viktig steg videre og befester sin stilling som en av Norges aller fineste sangerinner.  Av: Tom Skjeklesæther

Kilde: Kilde ABC Nyheter

Les mer om «Shipping out» fra Monika Nordli