Solid fra Von - igjen
Plateanmeldelser · Gudbrandsdølen dagningen · Tydelig at bandet har utviklet seg og spilt på seg mer sjøltillit. Von er på stigende kurs.
Det æ sangen oss dansa Og orde oss song … Jo, det kan hende at Von med låtskriverne Ole Johnny Bekkemellem og Geir Sletten har laget en ny siste-dans-klassiker med tittellåten «Glimt» på bandets fjerde album. Gjestevokalist Linda Kvam bidrar også sterkt til stemningen i nevnte sang, for å ha nevnt dét. Det er sju år siden debuten. Sammenligner du den nye plata mot forgjengerne, blir et tydelig at bandet har utviklet seg og spilt på seg stadig mer sjøltillit.
Det vil si; selve låtskrivingen har ikke endret seg påtagelig. Kanskje har det blitt litt færre av de typisk dølanasjonale tekstene og flere mer universelle funderinger om dette og hint. «Sjelebot» handler til og med om at et par netter i «ein framond by» kan være bra for sjelen. Og åpningslåten «Kjære Norge» er nærmest en søknad om å bli spilt i Nitimen på vårparten.Utsiktspunktet er uansett bygda og distriktet, ikke hipstermiljøer eller andre urbane in-kretser. Og heidalsdialekta fungerer utmerket i sangtekster. Den største endringen i utviklingskurven for Von er at bandet har blitt gradvis tyngre og mer konsise i uttrykket. Mer in your face, som det heter på lokalt mål. Bygdedyrhistoria i «Dyret bak gardina» er ett eksempel på dette. Det virker som bandet i større grad enn tidligere slipper ned skuldrene og guffer på med det de har. Og det er ikke lite. Dette gjelder også i høy grad vokalist Geir Sletten, som har lagt av seg atterhald og beskjedenhet og synger mer ut og fram. Aller best merkes dette på den lett ironiske «Dølagute», som er Heidal-versjonen av countrymusikeren Randy Housers sørstats-ode «Whistlin’ Dixie». At Von covrer en låt av sørstats-countryrockerne Blackberry Smoke indikerer også at de mener alvor. «Good one comin’ on» har blitt til «Ein god ein på tur». I det hele tatt er det mye sørstatsrock-stemning i lydbildet på «Glimt». Gitarist Odd Halvard Seterdal fyrer ekstra på med slide her og der – en liten smak av Duane Allman. En slags tradisjonsmusikk dette også. Ikke alle låtene er laget med like lang holdbarhet. Et eksempel er «Oversvømt», et sikkert velment oppgjør med Facebook-, Twitter-, nettklikk- og bloggesamfunnet. Når sangen kobles så overtydelig til dagsaktuelle fenomen som Trump og en viss langrennsløpers leppekrem blir det litt sånn here today, gone tomorrow, mæssom. Det kunne vært gjort mer elegant. Men plata har nok ellers å by på. Von er på stigende kurs