To Vømmølkjerringer blir hver sitt høydepunkt4
Plateanmeldelser · Trønder-Avisa · Vømmølgutan har til tross for sin beskjedne egenproduksjon vært blant de mest sentrale og aktive aktørene i Vømmølkulturen, og med tretti år på baken som band burde nesten to plater være et minimumskrav.
At Vømmøl har blitt et så enormt fenomen som det har blitt er en av de tingene det er vanskelig å forklare for folk i andre deler av landet. Vømmølgutan har til tross for sin beskjedne egenproduksjon vært blant de mest sentrale og aktive aktørene i Vømmølkulturen, og med tretti år på baken som band burde nesten to plater være et minimumskrav. Gutan, som også har fungert som backingband fot Rotmo, har på plate nummer to fått skrivehjelp av Vømmøldalens far på fire sanger "Vises-itj-visa" med frekt folkevise-småtyveri på melodifronten og en fortelling om ei "rættle`" vømmølkjerring passer godt inn i vømmølkatalogen. En mer overraskende Rotmo-låt er rockelåta #Glatte Harry" om en tidligere miljøaktivist som har firt på prinsippene og tjener store penger i reklamebransjen. Om ikke Rotmo stort sett har for vane å si ting rett fra levra i tekstene sine og ikke pakke inn noe kunne man nesten tro at det var en elegant satirisk kommentar til noen av de oppfAtningene enkelte har om Rotmo. Odd Helge Roksvågs låter har også god variasjon i uttrykket, fra boogie til ballader. Bandet beveger seg også utenfor Vømmøldalen med referanser til Hilmar og Hærfossens gjennombrudd i 1893. Roksvåg beskriver i" Marta Vømmølbuen" en annen Vømmølkjerring, ellear rettere sagt: Vømmøl-enke. Låta er en melankolsk liten vise som hadde fungert også uten Vømmølreferansen, De to kjerringlåtene er på hver sin måte to av høydepunktene på plata. selv om de er vidt forskjellige på alle vis. som kjerringene selv. Enok Moe
Les mer om «Gammelgrana» fra Vømmølgutan